top of page

Het verhaal van de klant op een overzichtelijk platform
Drukwerkdeal is een bedrijf dat print- en drukwerk levert voor allerlei grote en kleine bedrijven door heel Nederland. Na de oprichting in 2015 is het bedrijf uitgegroeid tot één van de grootste online drukkerijen van de BeNeLux. Een doel waar het bedrijf in de komende jaren heen wil: het eigen merk uitbouwen zodat mensen echt fan worden van het merk. Het merk moet daarom kenmerkend en betrouwbaar zijn. Hoe kunnen we de betrouwbaarheid van Drukwerkdeal beter vergroten dan in te zetten op verhalen van mensen die erg dicht bij het bedrijf staan: hun eigen klanten.
Opdrachtgever
Drukwerkdeal.nl
Vakgebied
Gebruikte tools
Jaar van oplevering
2023
UX/UI design
Het vraagstuk
Hoe kan Drukwerkdeal.nl het verhaal van de klant toepassen in de communicatie om te zorgen voor inspiratie en activatie bij (potentiële) klanten?

De inrichting van dit project
In totaal is er ongeveer een half jaar lang aan dit project gewerkt. Een project van deze omvang heeft dan ook een duidelijke projectinrichting nodig om het goed te kunnen managen. Aan de hand van verschillende werkmethoden (Design Thinking, SCRUM, DOT-framework, CMD methods en Double Diamond) heb ik onderstaand model ontwikkeld die al deze theorieën in één schema weergeeft. Iedere twee weken was ik bezig met een nieuwe (deel)uitdaging. Alle sprints samen geven antwoord op de overkoepelende ontwerpvraag.

Mooi, zo'n schema, maar hoe werkt het? Het project bestaat uit 20 weken, welke opgedeeld zijn in zeven fases van twee weken. Iedere fase is een 'sprint' waarin een andere deelvraag wordt behandeld. Deze vragen worden niet vooraf bepaald, maar gedurende het proces. Voor de start van iedere fase kijk ik eerst naar wat ik op dat moment moet weten om tot een beter eindresultaat te komen. Om tot een antwoord op deze deelvragen te komen, zet ik verschillende methoden, technieken en theorie in (zoals expert interviews en surveys in de doelgroep-fase (fase 3). Al deze onderzoeken leveren data op, dat ik gebruik om tot nieuwe inzichten te komen. Hiermee bedenk ik weer een volgende deelvraag voor de volgende fase.
Tussendoor worden er verschillende 'stepping stones' uitgewerkt. Dit zijn als het ware producten die al het onderzoek van een fase samenvatten. Zo is de stepping stone van fase 3 een Persona: alle inzichten van de doelgroep-onderzoeken worden dus in één persona samengevat. Hiermee gaan we verder. Omdat dit project UX-gerelateerd is, worden er ook interactieve prototypes opgeleverd. Deze prototypes kunnen door middel van gebruikerstesten verbeterd worden, en zullen daarmee leiden tot een beter eindproduct.

Er is begonnen met het organiseren van meerdere brainstormsessie's om een concept te bedenken over hoe 'het verhaal van de klant' in de communicatie van ene bedrijf verwerkt kan worden. Er zijn veel ideeën bedacht, zoals landingspagina's, events, apps en ansichtkaarten. In overleg met de opdrachtgever is besloten dat het behoefte was aan een nieuw platform binnen de website, waarop klanten helemaal centraal staan en hun eerlijke verhaal kunnen doen.
De eerste vormen van het platform
Zoals veel ontwerpers, begin ik vaak mijn ideeën op papier te visualiseren. Dit gebeurt meestal in de vorm van snelle wireframes, die ik daarna direct vertaal naar digitale wireframes. Er zijn twee standaard pagina's nodig: de centrale pagina waarin er een overzicht komt van alle klantverhalen, en een pagina voor een specifiek verhaal.


Van ideeën naar concrete wireframes






Voor wie doen we het?
Om de bezoekers van het platform zo goed mogelijk aan te kunnen spreken, heb ik een fase helemaal aan het onderzoeken van de doelgroep gewijd. Interviews met personeel, het onopgemerkt observeren, een survey onderzoek en een aantal interviews met ondernemers hebben mij kennis laten maken met de doelgroep van Drukwerkdeal én de doelgroep waar dit platform zich op moet richten. Alle uitgevoerde doelgroep-onderzoeken zijn samengevat in twee persona's: Annette en Jeroen.


Op zoek naar de juiste stijl
Naast het onderzoek naar de indeling en elementen voor het platform (UX), moet er ook onderzoek gedaan worden naar hoe het platform er qua stijl uit komt te zien (UI). Natuurlijk heeft Drukwerkdeal een eigen stijl waarbinnen het platform vormgegeven kan worden, maar is dit wel de stijl dat de doelgroep het meest aanspreekt? Hier doe ik onderzoek naar. Ik heb vier stijlen ontwikkeld en deze door middel van verschillende methoden getest bij (potentiële) Drukwerkdeal-klanten. De procenten geven aan hoe vaak de voorkeur naar die stijl uit gaat, daaronder staan begrippen die vaak genoemd werden bij het zien van deze stijl. In totaal hebben er 43 respondenten aan dit stijlonderzoek deelgenomen.




10%
31%
22%
37%
Dynamisch
Herkenbaar
Uitgesproken
Kinderachtig
Rommelig
Plezier
Schreeuwerig
Donker
Netflix
Kwalitatief
Serieus
Klassiek
Overzichtelijk
Professioneel
Veelvoorkomend
Modern
Duurzaamheid
Rommelig
Druk
Degelijk
Niet-Drukwerkdeal
Fris
Opvallend
Professioneel
Advertentie
Basic
Subtiel
Geordend
Prototypen, testen, prototypen. En testen
Zoals hierboven te zien is, kwam stijl 4 als winnaar uit de strijd bij de doelgroep, gevolgd door stijl 2. In samenspraak met de opdrachtgever en de boodschap die we willen uitstralen, is er toch gekozen om het platform vorm te geven in stijl 2. Meer hierover later: we gaan eerst terug naar de UX-ontwikkeling van het prototype.



Om het prototype verder te verbeteren zijn er meerdere usability tests met doelgroepen uitgevoerd. Dit is ook met meerdere prototypes gedaan. Vooraf zijn er user stories bedacht die de testpersoon mocht doorlopen. Door dit te observeren ontstaat er een goed beeld van de pijnpunten.







Het verhaal van de klant op een overzichtelijk platform
bottom of page


