top of page
Logo Menno Leerkes

Volg je kind en regel je opvang: allemaal in één app

De Oranje Tijger is een nieuw kinderdagverblijf met vooruitstrevende ideeën over de kinderopvang. De markt begeeft zich in een zeer lastige situatie, waarbij er grote personeelstekorten en lange wachtlijsten zijn ontstaan. De Oranje Tijger wil deze problemen oplossen, door te zorgen voor gunstige werkomstandigheden voor personeel door middel van technologische hulpmiddelen en het faciliteren van flexibele opvang voor kinderen en ouders. Een onderdeel hiervan is een complete app.

Opdrachtgever
De Oranje Tijger

Vakgebied


Gebruikte tools



Jaar van oplevering
2022

Adobe_Illustrator_CC_icon.svg.png
Adobe_InDesign_CC_icon.svg.png

UX/UI design

Het vraagstuk

Hoe kunnen we er met behulp van een app voor zorgen dat ouders zich verbonden en betrokken voelen met het kinderdagverblijf van hun kind?

Persona.jpg

Voor wie doen we het?

Uit onderzoek is gebleken dat in de overgrote meerderheid van de gevallen de moeder degene is die op zoek gaat naar begeleiding en oppas voor het kind. De primaire doelgroep voor de app is dus werkende moeders met kinderen in de leeftijd van 0 tot 4 jaar. Ik heb deze doelgroep met behulp van CBS-gegevens en interviews beter leren kennen. Dit heeft geleid tot de persona van Laura van Schaik (33).

Branding: hét ingrediënt van de user interface

Voordat er aan de schetsen van de app begonnen wordt, nemen we de huidige branding van het kinderdagverblijf onder de loep. De Oranje Tijger straalt een jungle-thema uit, met de kleur oranje (uiteraard) aangevuld met de natuurlijke kleuren bruin en groen. Dit zijn de ingrediënten van het branding-sausje dat achteraf over de app gestrooid moet worden.

De Oranje Tijger logo def.png
brandbookpresentatie.png
plantje3Pres.png

De belangrijkste functionaliteiten

De app krijgt een aantal functionaliteiten die bijdragen aan het doel: het creëren van verbondenheid en betrokkenheid bij ouders. Eerder in het project is onze persona Laura ontwikkeld. Laura zal daarom aan de basis staan van de user stories en het ontwerp van de app. De belangrijkste functionaliteiten zijn:
 

  • Laura moet inzichtelijk hebben op welke momenten haar kind naar de opvang moet.

  • Laura moet nieuwe momenten van opvang via de app in kunnen plannen.

  • Laura moet via de app op de hoogte gebracht kunnen worden van de activiteiten en nieuwtjes die geplaatst worden door medewerkers van de opvang.

  • Laura moet via de app gemakkelijk contact met de opvang kunnen opnemen.

midfidPres.png

Testen, verbeteren, testen & verbeteren

Eén van de belangrijkste fases van een UX project is de testfase. Samen met een aantal mensen die de doelgroep vertegenwoordigen worden er gebruikerstesten uitgevoerd met het interactieve, mid-fidelity prototype. De taken die de testpersonen moeten doorlopen hebben te maken met de belangrijkste functionaliteiten die de app moet hebben. Bij gebruikerstesten probeer ik realistische scenario's voor te schotelen met een bijbehorende 'opdracht', die uitgevoerd moet worden binnen de app. De opdrachten voor deze tests zijn als volgt:
 

  • Situatie: Normaal gesproken krijgt je kind twee keer per week opvang. Nu heb je woensdag 11 december, een dag dat je normaal niet werkt, toch ineens een belangrijke afspraak. Je partner is ook niet thuis. Wat nu?
    Opdracht: Plan op woensdag 11 december van 09:00 tot 17:00 opvang in voor je kind.
     

  • Situatie: Je zit op je werk. Je hebt vanmorgen je kind naar de opvang gebracht. In het programma van vandaag heb je gezien dat de kinderen op de opvang vanmorgen zijn gaan verven. Je hebt pauze, en bent erg benieuwd naar hoe je het kind het verven ervaren heeft.
    Opdracht: Kijk naar berichten die de opvang geplaatst heeft en ga na of je 
    kind het leuk gehad heeft tijdens de activiteit.
     

  • Situatie: Je hebt een vraag over een factuur, die naar jouw idee niet helemaal klopt. Er is waarschijnlijk een fout gemaakt want het bedrag op de factuur is te hoog. Wat nu?
    Opdracht: Zoek contact met de kinderopvang. Bel ze over de verkeerde factuur.

Image from iOS (2)_edited.jpg

Wanneer de testpersonen de opdrachten succesvol uitvoeren, zijn de testen geslaagd. Wanneer de testpersonen er niet uitkomen met een opdracht, is de test nóg meer geslaagd. Het doel van de gebruikerstesten is namelijk om de fouten uit het ontwerp te halen. De testen hebben bijgedragen aan de verbetering van het ontwerp op UX gebied. Daarna is het branding-sausje waar ik het eerder over had in het ontwerp verwerkt.

''Het doel van de gebruikerstest is om de fouten uit het ontwerp te halen.''

DOTappAgenda.png
DOTappNieuws.png
DOTappGalerij.png
pexels-sharon-mccutcheon-1148998.jpg

Volg je kind en regel
de opvang: allemaal in
één app.

DOTappWijzigafspraak.png

Laten we samenwerken!

  • Instagram
  • LinkedIn
  • Behance
bottom of page